Yanlış yatak yastık ve yatış pozisyonu bel ve boyun ağrılarına yol açabiliyor.

Dine

Özel Üye
#1
Sponsorlu Bağlantılar
Yanlış yatak
yastık ve yatış pozisyonu
bel ve boyun ağrılarına yol açabiliyor.

Uzmanlar
çok yumuşak
esnek veya sert yatakların
gece süresince uzun zaman yatma sonucu omurgayı zorladığına dikkati çekerek
“iyi bir yatağın vücudun gömülmesini engelleyecek kadar sert
vücut hatlarını koruyacak kadar rahat olması gerektiğini” belirtiyor.

Türkiye Romatizma Araştırma ve Savaş Derneği Başkanı ve Ankara Üniversitesi (AÜ) Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı öğretim üyesi Ramatoloji Uzmanı Prof. Dr. Şebnem Ataman
insanların 24 saatin önemli bir bölümünü yatakta istirahat ederek geçirdiğini
bu sürenin iyi dinlenmiş
kasları gevşemiş
rahat bir uyku almış olan bedenin ertesi güne hazır olabilmesi için gerekli olduğunu söyledi.

İnsanın
ömrünün yaklaşık üçte birini uyuyarak geçirdiği için vücut yapısına uygun bir yatak tercih etmesinin bel
boyun ve sırt ağrılarının giderilebilmesinde çok önemli olduğunu belirten Ataman
“İyi bir yatak
vücudun gömülmesini engelleyecek kadar sert
vücut hatlarını koruyacak kadar rahat olmalıdır” dedi.

Ataman
“Çok yumuşak
esnek veya sert yatakların
gece süresince uzun zaman yatma sonucu omurgayı zorlayarak
bel ve boyun ağrısına yol açabileceğine” dikkati çekerek
omurga sağlığının korunabilmesi için yatakta
omurga ve disklerin üzerine en az yükün bindiği pozisyonda yatılması
yatağın konforunun buna uygun olması gerektiğini bildirdi.
Çok yumuşak
esnek veya sert yatakların
omurganın en az zorlandığı ideal pozisyonun korunmasına olanak vermediğini ifade eden Ataman
“Bu tür yataklar
omurganın doğal eğriliklerini uzun süre muhafaza edemez
doğal eğrilikler artar ya da tamamen kaybolur. Böyle olunca da bel omurlarını bir arada tutan bağlar aşırı derecede gerilir
sinirlerin çıktıkları foramenler (delikler) daralır
omurlar arasındaki disk üzerine aşırı yük biner” diye konuştu.

“HER ORTOPEDİK YATAK
BEL HASTASINA UYGUN OLMAYABİLİR”

Ataman
omurga için ideal yatağın
doğal eğriliklerin korunmasını sağlayan
buna karşın eğriliklerin artma ve azalmasına yol açmayan özelliğe sahip olması gerektiğini belirterek
“Sağlıklı kabul edilen yatakta
omurganın doğal eğrilikleri koruduğundan; disk
bağ
sinir gibi oluşumlar çok zorlanmaz ve bundan kaynaklanan ağrılar da ortaya çıkmaz” dedi.

Tüm bel ağrılı hastalar için tek bir yatak tipi olmadığını vurgulayan Ataman
“Bir yatak tipi bel ağrılı bir hasta için uyku kalitesi ve ağrıyı azaltmakta ideal olabilirken
bir başka hasta için tam tersi sonuç verebilmektedir. Bu nedenle uygun yatak
bir bakıma her hasta için iyi bir uyku uyuyabildiği
kendini en rahat ve konforlu hissettiği yataktır” diye konuştu.
Ataman
yatağın
kullanılmaya başlandıktan sonra ne kadar süre özelliğini koruduğunun da çok önemli ifade ederek
belli bir süre sonra daha çok yatılan bölgelerde çukurluklar oluşması durumunda yatağın özelliğini yitirdiğini ve değiştirilmesi gerektiğini söyledi.

“İDEAL POZİSYON
SIRTÜSTÜ VE YAN YATIŞTIR”


Ataman
çok sert zemin ya da yerde yatıldığında
kalkışta omurganın zorlayıp
bel ağrılarını daha da artırabildiğini ifade ederek
omurga için “ideal pozisyonlarının sırtüstü ya da yan yatış” olduğunu söyledi.

Yüzüstü yatmanın
bel çukurluğunun aşırı derecede artmasına yol açabildiği için bu pozisyonu önermediklerini belirten Ataman
pozisyonunun ankilozan spondilitli ve kalça ağrılı hastalar için uygun olabileceğini bildirdi.

Ataman
yatarken bacakların kalça ve dizlerden karına doğru bükülmesinin
bel açısını daha azalttığı için rahatlamayı sağladığını ifade ederek
şunları kaydetti:

“Dizler arasına bir yastık konularak yan yatmak çok rahatlatıcıdır
ancak bu tür bir desteğin uzun süreli kullanımı diz arkasındaki kasların kısalmasına yol açabilir. Bu da dik duruşu bozarak bel ağrısına neden olabileceği için böylesi bir destek zorunlu durumlarda ve kısa süre kullanılmalıdır. Bu pozisyon
diz ve kalça sorunlu hastalarda ve iltihaplı romatizması bulunanlara kesinlikle önerilmemektedir.

Yan yatarken hastanın iki bacağı arasına konacak yastık da omurga için faydalıdır
ayrıca yine yan yatarken bel çukurluğunun bir yastıkla doldurulması faydalı olabilir.”

“BAŞ YASTIĞI ÇOK YÜKSEK OLMAMALI”

Yastık seçiminin de özellikle boyun ağrılarının giderilmesinde çok etkili olduğunu anlatan Ataman
baş yastığının çok yüksek olmaması
baş ve boyuna normal pozisyonunu verdirecek yükseklikte olması gerektiğini bildirdi.

Ataman
özellikle yan yatış pozisyonunda başın yana düşmemesi
sırt üstü yatışta da arkaya sarkmaması gerektiğini belirterek
şu önerilerde bulundu:

“Yastık
boynun omurganın nötral adı verilen orta pozisyonu desteklenmelidir. Bunun için de kullanılan baş yastığının dışında ikinci bir yastık faydalı olabilir. Fazla yüksek olmayan ince bir yastık üzerine rulo bir yastık konularak boyun kaslarındaki zorlanma en aza indirilebilir.

Söz konusu yastık ense ve boynu destekleyerek başın yana veya arkaya düşmesini engeller. Bunun için ince bir rulo veya küçük bir bebek yastığı kullanılabilir. Ayrıca
boyun ağrısı olanlar
uzun süreli yolculuklarda özel bir seyahat yastığı kullanmalıdır.

Ankilozan spondilit gibi boynun öne doğru eğilmesine neden olan hastalıklarda
kişilerin çok ince bir yastık kullanmaları ve hatta zaman zaman yastıksız yatmaları önerilmektedir.”

Bel ağrına sebebiyet vermemek için yataktan kalkış pozisyonuna da dikkat edilmesi gerektiğini dile getiren Ataman
“Sırtüstü yatan bir kişi ani olarak omurgasını doğrultarak kalkmamalıdır. Önce yan dönmeli sonra bacaklarını aşağıya sarkıtmalı
kolunu yana uzatıp yatağa dayanmalı ve gövdesini doğrultmalıdır. Daha sonra ayaklar yere bastıktan sonra bir süre bu pozisyonda kalınmalıdır. Bu kalkış tarzı düşük tansiyonlu hastalar için de önerilen bir pozisyondur” tavsiyesinde bulundu.